Opplev Storsjøen i sommer

Om sommeren yrer det med båtliv på Storsjøen, og det bades på de mange vakre badeplassene. Å forsøke fiskelykken er en obligatorisk del av en odalssommer, og muligheten for å fange storgjedda er så absolutt tilstede. Storsjøen hører til blant Østlandets mest interessante innsjøer. Med sine 42 km2, øyer og holmer, vegetasjon og dyreliv er den en rik og verdifull naturressurs for både innbyggere og tilreisende.

Storsjøen – opplevelser i Nord-Odal

Med båtforeningen som utgangspunkt

Sand båtforening ligger sentralt plassert i Sand sentrum i Nord-Odal kommune og er et godt utgangspunkt for Storsjøen. Her er det stor parkering, båtslipp og et fint område med krakker og grill.
Våren 2015 ble det investert i helt nytt bryggeanlegg. Sand båtforening har merket led fra Storsjøen og inn i Sandsjøen, samt i åa inn til gjestebrygga ved Milepelen Vertshus. Alle båtplassene på hovedbrygga har tilgang på strøm og vann. Totalt er det er ca 135 båtplasser. Gjestebrygger for besøkende finnes ved anlegget og i Sand sentrum ved Milepelen Vertshus.
Leder er Stian E. Lensebakken. Bryggekontakt for anlegget nås på tlf 485 14858 eller epost brygga@sandbatforening.no.

Leie av kano eller robåt

Har du ikke egen båt eller kano, er det likevel mulighet til å oppleve vakre Storsjøen på nært hold. Odal Kano og Fritid tilbyr utleie av helt nye kanoer med utstyr på timebasis. Nøkler og betaling foreår på Milepelen Hotell og Vertshus. Mere informasjon, priser og mulighet for booking finner du på odalkano.com.

Songnabben camping litt lenger sør, tilbyr båtutleie. Se mer på songnabben.no.

Prøv kanopadling på Storsjøen (Foto: Odal Kano og Fritid)

Bade i Storsjøen

Kalvhella (ved Austvatn) og Brurhella (Sykkelavstadn fra Sand) er populære badeplasser. Dette er statlig sikra friluftsområder hvor staten er eier eller det er inngått avtale om varig bruksrett for å sikre allmennhetens tilgang til friluftsområder. Begge steder har parkering, toaletter og søppeldunker. Husk at det er er forbudt å tenne bål nær skogsmark fra 15. april – 15. september og ellers når det er fare for brann.

Storsjøen har oftest god badetemperatur. (Foto: Nord-Odal kommune)

Avstikker til Skålbergsetera og den lokale puben

Fra FV 209 langs Storsjøen er det skiltet mot Odalstunest museumssæter, Skålbergsetera. Fra 3. til 30. juli er det åpen sæter med dyr, budeier og omstelling. Ta gjerne med matpakka og nyt freden på sætervangen. På onsdager blir det demonstrert primkoking og ysting. På lørdag og søndag serverer budeia kaffe og vaffel. Salg av rømme så langt beholdningen rekker. Se mer på www.odalstunet.no.

Garasjen i Karihagavika er først og fremst en pub. Her serveres drikkevarer av alle slag, og enkel hjemmelaget mat. Slik tar du deg hit: Sykle, gå eller kjør 209 ca. 1,5 km sørover fra Austvatn til skiltet “Odølingen hyttegrend sør” og “Garasjen Pub”. Dere finner oss i Karihagavika 6, til venstre nedover i skogen. Hvis du kommer “vægalangs” fra syd kan du finne skiltene 1,5 km etter kommunegrensen på Kuggerud-brua. Hvis du kommer med båt er det best innseiling langs land fra sør. Se mer på karihagavika.no

Skålbergsætera har sommeråpent (Foto: Nord-Odal kommue)